قوانین و مقررات برکات

قوانین و مقررات برکات

فهرست

الف) طرفین قرارداد. 2

1. طرف اول قرارداد. 2

2. طرف دوم قرارداد. 2

ب) موضوع قرارداد. 2

ج) شرایط عمومی قرارداد. 3

مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر. 3

ایجاد حساب کاربری و غرفه. 6

انتشار محتوا و استفاده از آن.. 7

دعوت برای عضویت و فعالیت در برکات… 9

فروش در بازار برکات… 10

مالکیت و مسئولیت برکات و غرفه‌دار 10

سهم طرفین از فروش…. 13

تبلیغات، بازارایابی و تخفیفات… 14

گفتگوی مستقیم غرفه‌دار و خریدار (پیام‌‌رسان‌ برکات( 15

امور مالی و تسویه‌حساب… 15

خرید از بازار برکات… 16

مسئولیت برکات و غرفه‌دار 16

شرایط لغو سفارش و بازگرداندن محصول.. 17

لغو سفارش قبل از ارسال محصول از مبدأ 17

لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ 18

د) شرایط اختصاصی خرید از برکات… 20

ه) شرایط خاتمه قرارداد. 21

مرجع تفسیر قرارداد و حل اختلاف… 22

حل اختلاف میان کاربران با یکدیگر. 22

حل اختلاف میان کاربران و برکات… 22

این قرارداد، مهم‌ترین سند از قوانین و شرایط استفاده از برکات است.

الف) طرفین قرارداد

این قرارداد بر اساس ماده ۱۰ قانون مدنی و به صورت دوجانبه و مطابق مفاد و شرایط این سند، میان طرفین آن منعقد می‌شود:

1. طرف اول قرارداد

پلتفرم بازار الکترونیکی برکات (به نشانی اینترنتیbarakatmarket.ir) و سرویس‌ها، ابزارها، اپلیکیشن‌ها، و سایر وب‌سایت‌ها و دامنه‌ها و نشان‌های تجاری وابسته به آن که از این پس در این سند «برکات»‌ نامیده می‌شود.

تبصره ۱: شرکت سهامی خاص در حال ثبت می باشد و در حال حاضر توسط آقای جواد آذرپیوند مدیریت می شود.

تبصره ۲: برکات یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی و نقش ایجاد زیرساخت مناسب برای تعامل میان تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بیرونی محصول (کالا و خدمات) را در چارچوب و قواعد این قرارداد برعهده دارد. به عبارت دیگر، برکات به شکل یک واسطه میان مشتریان و عرضه کنندگان کالا و خدمات فعالیت می‌کند بدون آنکه خود طرف معاملات میان آنان قرار گیرد.

2. طرف دوم قرارداد

تمام اشخاصی که طبق تعریف و مفاد این سند، در بازار برکات ثبت‌نام و پس از تأیید، از خدمات آن (موضوع قرارداد) استفاده می‌کنند که از این پس در این سند حسب مورد «کاربر / کاربران»، «غرفه‌دار / غرفه‌داران» یا «خریدار / خریداران» خوانده می‌شوند.

ب) موضوع قرارداد

 استفاده از خدمات برکات در چارچوب این سند، قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، احکام شرعی و اخلاق و عرف جامعه شامل موارد ذیل می‌گردد:

  1. خرید و فروش کالا و خدمات مجاز در بستر الکترونیکی، به شکل غیر هرمی و غیر شبکه‌ای، با هدف مصرف، تجارت، بازرگانی، واردات یا صادرات.
  2. برقراری ارتباط و انتشار محتوا در شبکه اجتماعی کاربران برکات.

ج) شرایط عمومی قرارداد

  1. این قرارداد و سایر سندهایی که در این متن به آن ارجاع داده می‌شود و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی که از طریق راه‌های ارتباطی برکات به صورت عمومی یا موردی به اطلاع کاربر می‌رسد، مجموعاً جزو شرایط استفاده و بهره‌برداری از برکات است. استفاده کاربران از پلتفرم برکات، به‌منزله پذیرش همه قوانین و مقررات آن است.

تبصره: تاریخ آخرین ویرایش و به‌‌روزرسانی این قرارداد «آبان ۱۴۰۰» است.

  • در صورت به‌روزرسانی این قرارداد، چنانچه به تشخیص برکات این تغییرات عمده و جدی و اثرگذار بر حقوق و تکالیف طرفین باشد، از طریق بسترهای برکات یا راه‌های ارتباطی آن با کاربر، به اطلاع کاربر خواهد رسید و وی می‌بایست نسبت به ادامه استفاده از برکات تصمیم‌گیری کند و اگر مفاد جدید قرارداد را نمی‌پذیرد لازم است از خدمات برکات استفاده نکند و نظر خود را به برکات اطلاع دهد. بنابراین پس از اطلاع‌رسانی توسط برکات و ادامه استفاده از خدمات برکات توسط کاربر، حتی صرف بازدید و جستجو در یکی از بسترهای برکات ،به معنای موافقت با قرارداد جدید است.

مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر

  • ایجاد حساب کاربری در برکات و همچنین مفاد این قرارداد که شرایط استفاده و بهره‌برداری از برکات است، هیچ نوع تعهد، توافق و قراردادی نظیر ایجاد شعبه، مشارکت و سرمایه‌گذاری مشترک، یا رابطه استخدامی یا پیمانکاری، حق فنی، شراکت، عاملیت فروش، نمایندگی یا مانند آن را مابین کاربر و برکات ایجاد نخواهد کرد.
  • 4.       برکات هنگام ایجاد حساب کاربری و خدمات دیگری که به کاربر ارائه می‌کند، مجاز است اطلاعاتی را از وی به صورت الکترونیکی یا کاغذی یا هر دو دریافت و ذخیره کند.
  • کاربر با ایجاد حساب کاربری یا دریافت هر نوع خدمتی از برکات، رضایت خود را جهت استفاده و دسترسی برکات به اطلاعات خود، به ‌‌شیوه‌ای که در این قرارداد یا دیگر اسناد و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعلق به برکات بیان می‌شود، اعلام می‌کند. بدیهی است استفاده از اطلاعات مذکور توسط برکات مطابق با اصول و قوانین حمایت از داده‌ها و سایر قوانین و مقررات جاری در این خصوص است.
  • اگر کاربر از طریق هر نوع سیستم الکترونیکی واسط و بیرون از برکات، به برکات متصل شود، درخواست دریافت اطلاعات از وی، تابع قوانین و شرایط ذکر شده در این قرارداد است.
  • برکات نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر متعهد است و از این اطلاعات برای بهبود تجربه‌های کاربری و تسهیل روابط تجاری فی‌مابین کاربران، استفاده می‌کند. همچنین به دلیل رعایت مسائل امنیتی، صحت‌سنجی، پیگیری‌های حقوقی و قانونی، افزایش بهره‌وری و دقت در فرآیندهای کاری برکات، ممکن است اطلاعات دریافتی کاربر، توسط کارکنان مختلف برکات یا گروه‌های مشاور و همکار، در زمان‌بندی‌های مختلف رؤیت و بررسی گردد. افشای اطلاعات مذکور صرفاً با حکم مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی صورت می‌پذیرد.
  • فعالیت‌های کاربر در برکات با حساب و نام کاربری‌ وی پیوند دارد و بر اساس نسخه فعلی یا آتی بازار برکات، تمام یا بخشی از اطلاعات کاربری و فعالیت‌های وی به صورت پیش‌فرض در وب‌سایت اصلی برکات و نیز اپلیکیشن‌ها و سایر ابزارهای و صفحات وابسته به آن، برای عموم قابل‌مشاهده است. همچنین این اطلاعات در فضای مجازی و اینترنت (مانند نتایج موتورهای جستجوگر ایرانی و خارجی و شبکه‌های اجتماعی وابسته به اینترنت)، در دسترس دیگران قرار دارد. البته کاربر با امکانات کنونی یا بعدی حساب کاربری، می‌تواند تنظیماتی را برای اطلاعات پایه و اشتراک‌گذاری آن انجام دهد.

تبصره: از جمله اطلاعات کاربر و فعالیت‌ وی در برکات از این قرار است: نام، عکس‌، تاریخ پیوستن و حضورهای مختلف در برکات، محصولاتی که خرید کرده‌ یا درباره آن‌ها نظر و امتیاز داده‌ است، نظرهای کاربر در صفحات مختلف برکات (مانند مطالب وبلاگ)، دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان کاربر، صفحه غرفه و صفحات محصولاتی که برای فروش یا اهدا عرضه کرده‌ است، محصولات فروش رفته و تعداد آنها؛ نظرها و امتیازهای خریداران و مخاطبان برکات در صفحه غرفه یا محصولات غرفه‌دار و دسته‌بندی‌ها و رتبه‌بندی‌های انجام گرفته از سوی برکات.

  • برکات فقط نسبت به حفظ حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربر در برکات (طبق تعریف طرف اول این قرارداد) مسئولیت دارد و در قبال هیچ یک از اعضای خود، شرکا و همکاران تجاری و دیگر اشخاص ثالث بهره‌بردار از خدمات برکات، هیچ تعهد و مسئولیتی ندارد. اطلاعاتی که در قلمرو عمومی قرار می‌گیرند، از این حیث، مستثنی هستند.

تبصره ۱: برکات در تعامل با برخی شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان سرویس‌هایی که نیاز دارد، با بهره‌گیری از ابزارهای تحلیل داده و نتیجه حاصل از آن، به تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌های بازاریابی خواهد پرداخت. همچنین با ارائه‌دهندگان خدمات جمع‌آوری، بهره‌برداری، ارتقا و تحلیل اطلاعات جهت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان و کاربران خود، همکاری می‌کند. استفاده از داده‌ها و اطلاعات کاربران به‌صورت بی‌نام و حفظ محرمانگی داده‌هاست و افشای داده‌های بانام صرفاً با رضایت صاحب یا صاحبان داده صورت می‌پذیرد.

تبصره ۲: برکات با هدف افزایش بهره‌وری، توسعه اکوسیستم کسب‌وکارهای خرد، افزایش سطح رضایت مشتریان، توسعه و ارتقای پلتفرم برکات و کسب‌وکارهای حاضر در آن، به حسب مورد و تعریف طرح‌های احتمالی در تعامل با دانشگاه‌ها، اساتید و پژوهشگران، مجاز است اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در اختیار خود را با رعایت اصول حمایت از داده‌ها در دسترس افراد و مجموعه‌های فوق‌الذکر قرار دهد.

  1. برکات اطلاعات کاربر را به شخص ثالث، بدون دریافت رضایت وی یا در مواردی که در این قرارداد ذکر شده است، به فروش نخواهد رساند و از آنها استفاده تجاری نمی‌کند.
  2. برکات به دلایل متعددی، از جمله درک رفتار مشتریان خود و تدارک تجربه مشتری بهتری برای ایشان، از فن‌آوری‌هایی مانند کوکی‌ها (نظیر cookies, clear gifs, log files, and flash cookies) استفاده می‌‌کند.
  3. برکات برای برقراری ارتباط با کاربر، می‌تواند از کلیه روش‌های در دسترس، مانند شماره تماس (برقراری تماس یا ارسال پیامک)، ایمیل، ارسال نوتیفیکیشن در اپلیکیشن و پیام در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان و سایر کانال‌های ارتباطی استفاده کند.
  4. برکات راه‌های ارتباطی خود با کاربران را از طریق صفحات رسمی خود اعلام می‌کند و در قبال سوءاستفاده از ارتباط تقلبی و غیر واقعی هیچ مسئولیت مدنی و کیفری ندارد.
  5. برکات تابع قوانین جمهوری اسلامی است و اطلاعات کاربر را در صورت درخواست رسمی مراجع ذی‌صلاح قضایی و انتظامی در اختیار آنها قرار خواهد داد.
  6. حق مالکیت برکات بر مجموعه دارایی‌های مادی و غیرمادی برکات محفوظ است و بهره‌برداری و استفاده از هر یک از آنها در غیر مقررات مشخص شده توسط برکات یا خارج از عرف و عادت، به شکل مستقیم یا غیر مستقیم، با اهداف تجاری یا غیر تجاری، سوء‌استفاده تلقی می‌شود و ممنوع است و علاوه بر مجازات مقرر در این قرارداد (ماده ۱۵ «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»)حق پیگیری قانونی و قضائی برای برکات محفوظ است.
  7. برکات در قبال حوادث غیر مترقبه در بستر مبادلات الکترونیکی و خارج از اراده و قدرت خود، مانند قطع اینترنت و برق از سوی مراکز ذی‌صلاح، مسئولیتی ندارد.
  8. برکات در برابر تخلفات کاربر (اعم از کاربر عادی یا غرفه‌دار) در چارچوب مفاد این قرارداد و دیگر اسناد و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعلق به برکات یا نقض قوانین کشور یا ارتکاب اعمال مجرمانه، می‌تواند بدون اطلاع قبلی و یک‌طرفه نسبت به اعمال مقررات اقدام کند که حداقل یکی از این موارد است:
  9. محدود کردن ارائه خدمات برکات‌ به کاربر،
  10. تعلیق حساب کاربری یا صفحه غرفه و محصولات یا هر دو
  11. مسدود کردن حساب کاربری یا صفحه غرفه و محصولات یا هر دو با حفظ محتوای کاربر،
  12. حذف کامل حساب کاربری یا صفحه غرفه و محصولات یا هر دو با پاک کردن محتوای کامل کاربر.
  13. 18.  «برکات»، نام و شهرت تجاری و همچنین علامت تجاری یا برند متعلق به شرکت «….برکات (سهامی خاص)» است و کلیه حقوق مادی و معنوی آن برای شرکت محفوظ است؛ لذا کاربران عادی و غرفه‌داران حق استفاده از آن بدون أخذ رضایت کتبی و قبلی برکات را نخواهند داشت.

 ایجاد حساب کاربری و غرفه

  1. کاربر قبل از عضویت در برکات و استفاده از خدمات آن، می‌بایست مفاد این قرارداد را کامل و دقیق مطالعه و قبول کند. بنابراین صرف ایجاد حساب کاربری و حتی بدون جستجو در بازارا برکات یا خرید و فروش در آن، به معنای اطلاع و موافقت کاربر با این قرارداد است.
  2. اشخاص حقیقی و حقوقی طبق شرایط این قرارداد می‌توانند در برکات حساب کاربری ایجاد کنند و ایجاد حساب کاربری در برکات برای سیستم‌های رایانه‌ای و الکترونیکی تحت کنترل اشخاص حقیقی یا حقوقی مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود و با آن حسب مورد، برابر قوانین کشور (مانند قانون جرایم رایانه‌ای) و تصمیم برکات «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»برخورد خواهد شد.
  3. ایجاد حساب کاربری برای اشخاص حقوقی پس از اطلاع و تأیید برکات امکان‌پذیر است. همچنین چنانچه شخص حقیقی برای شخص حقوقی حساب کاربری ایجاد کند، به صورت شخصی اقرار و ضمانت کرده‌ است که نماینده شخصیت حقوقی است و اختیار و قدرت لازم برای موافقت با این قرارداد و شرایط استفاده از برکات را به عهده دارد.
  4. 22.   حداقل سن برای ایجاد حساب کاربری برای عموم اشخاص حقیقی ۱۸ سال تمام مشروط بر داشتن اهلیت قانونی معامله (بالغ و عاقل و رشید بودن) و عدم ممنوعیت قانونی برای آن است.
  5. ایجاد حساب کاربری و استفاده از خدمات برکات برای اشخاص حقیقی ۱۵ سال تمام شمسی، تنها با اطلاع و تأیید برکات و اجازه و نظارت یکی از والدین قانونی یا سرپرست قانونی کاربر مجاز است.
  6. برای ساخت حساب کاربری لازم است یک شماره همراه معتبر و در مالکیت کاربر ارائه گردد. در غیر این صورت، کاربر در برابر مالک شماره همراه تماماً و کاملاً مسئول خواهد بود. همچنین با هر شماره همراه فقط یک حساب کاربری می‌توان ایجاد کرد.
  7. هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها مجاز به ایجاد یک حساب کاربری خواهد بود مگر با اطلاع و تأیید برکات. در صورت اطلاع از وجود حساب‌های کاربری متعدد و بدون مجوز برای یک شخص حقیقی یا حقوقی، برکات می‌تواند برای غیرفعال کردن و قطع خدمات نسبت به همه حساب‌های کاربری تا داوری و تصمیم برکات (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»)، اقدام کند.
  8. کاربر به صورت مستقل مسئول حفاظت از اطلاعات و امنیت حساب کاربری خود و همه فعالیت‌های خود در برکات به وسیله حساب کاربری است. بنابراین تمام مسئولیت هر نوع استفاده از حساب کاربری به صورت اشتراکی یا تحت مدیریت دیگران یا غیر مجاز، به عهده کاربر است. به همین دلیل، کاربر در صورت مشاهده هر مشکل غیر مجاز در استفاده از حساب کاربری خود، می‌بایست آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اطلاع برکات برساند.
  9. برکات مجاز است، از کاربر مدارک و اطلاعات تکمیلی را برای احراز هویت درخواست کند و کاربر متعهد خواهد بود مدارک و اطلاعات درخواستی را طبق زمان اعلام‌شده از سوی برکات ارائه کند. در غیر این صورت، برکات می‌تواند نسبت به کاربر اعمال مقررات کند (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  10. ایجاد غرفه (فروشگاه اینترنتی) در برکات کاملاً رایگان است؛ اما پس از ایجاد حساب کاربری، امکان ساخت غرفه وجود دارد و هر کاربر تنها مجاز به ایجاد یک غرفه خواهد بود مگر با اطلاع و تأیید برکات.
  11. تغییر مالکیت حساب کاربری یا غرفه و هر نوع واگذاری آن به دیگران مانند اجاره، فعلاً در برکات تعریف نشده و امکان‌پذیر نیست و در صورت اطلاع، برکات مجاز به اعمال مقررات «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»است.
  12. برکات نظارت و مسئولیتی درباره ارتباط و تعامل آنلاین یا آفلاین کاربران برکات با یکدیگر در درون یا بیرون آن ندارد؛ مگر در موضوع و چارچوب این قرارداد.

انتشار محتوا و استفاده از آن

  • هر آنچه کاربر هنگام استفاده از هر نوع خدمات برکات (اعم از خرید و فروش یا شبکه اجتماعی برکات) و در هر بستر متعلق به برکات درج و منتشر می‌کند، محتوای کاربر محسوب می‌شود.
  • کاربر هنگام درج هر نوع محتوا (مطابق تعریف ماده قبلی)، می‌بایست قوانین کشور (مانند قانون جرایم رایانه‌ای، قانون مصادیق محتوای مجرمانه و قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور)، احکام شرعی، اخلاق و عرف جامعه و مفاد این قرارداد را رعایت کند و تمام مسئولیت و تبعات حقوقی و کیفری آن را بپذیرد.

تبصره ۱: در قانون مصادیق محتوای مجرمانه، فهرست این مصادیق آمده است که لازم است کاربر آن را مطالعه و رعایت کند. عناوین کلی آنها عبارت است: محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، مقدسات اسلامی، امنیت و آسایش عمومی، مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوای قابل‌استفاده برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای، محتوای تحریک و ترغیب یا دعوت‌کننده به ارتکاب جرم، و محتوای مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی (در وب‌سایت پلیس فتا نیز فهرست مصادیق محتوای مجرمانه آمده است.

تبصره ۲: بخش مهم انتشار محتوا به غرفه‌داری در برکات و صفحات غرفه و محصول برمی‌گردد و به همین دلیل غرفه‌دار برکات باید قوانین کشور و مقررات برکات را که به انتشار محتوا مربوط است با نهایت دقت رعایت کند. بخشی از شرایط این نوع محتوا در بند فروش در برکات نیز بیان خواهد شد.

  • در نام کاربری، غرفه، محصولات و توضیحات مرتبط به آنها، استفاده از عناوین نیازمند مجوز از وزارتخانه‌ها یا سازمان‌های دولتی و مراکز علمی و حوزوی، برندهای ثبت‌شده،‌ اسامی مقدس (مانند نام‌ها و القاب چهارده معصوم و امام‌زادگان مشهور)، نام‌های کامل یا اختصاری متعلق به دولت، اسامی آثار ملی و تاریخی، اسامی دانشمندان، هنرمندان و افراد مشهور معاصر، بدون گرفتن مجوزهای لازم ممنوع است و در صورت تخلف کاربر و منجر شدن به شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، تمام مسئولیت و عواقب آن با کاربر است.
  • برکات نسبت به هرگونه ادعا یا خسارت احتمالی نسبت به محتوای کاربر هیچ مسئولیت مدنی و کیفری نخواهد داشت.
  • کاربر با درج محتوا در برکات، حق استفاده از آن را به برکات به صورت حق انحصاری، قابل‌واگذاری به غیر، همه‌جانبه، غیر قابل‌استرداد، مجاز به ویرایش، بازنشر و بازتولید می‌دهد.
  • استفاده و انتشار محتوای کاربران برکات در بیرون از برکات مجاز نیست؛ مگر در چارچوب این قرارداد یا وجود امکان اشتراک‌گذاری توسط برکات.
  • کاربر در استفاده محتوایی از شبکه جهانی اینترنت، ملزم به رعایت قوانین ملی و بین‌المللی یا اختصاصی هر پایگاه اینترنتی است.
  • کاربر نباید اطلاعات حساس، خصوصی و محرمانه خود یا دیگران را در برکات منتشر کند یا در اختیار کاربران قرار دهد. برکات در مورد سوءاستفاده از این اطلاعات و خسارت‌های احتمالی هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.
  • کاربر مجاز به استفاده از سیستم‌های ماشینی و رایانه‌ای و روبات برای تولید، انتشار و انتقال محتوا نیست.
  • 40.   انتشار محتوای خارج از موضوع فعالیت و خدمات برکات (مانند مباحث سیاسی و حزبی) و محتوای غیرمجرمانه اما نامناسب و خارج از عرف (مانند تصاویر ترسناک و شوخی‌های خلاف شئون اخلاقی) مجاز نیست.
  • 41.   برکات مجاز به نظارت بر محتوای کاربران است و در صورت تشخیص محتوای ناقص قوانین کشور و مقررات این قرارداد، می‌تواند آن را بدون اطلاع قبلی حذف کند و از این جهت هیچ ادعایی علیه برکات مسموع نخواهد بود. همچنین در این موارد، برکات مجاز به اعمال مقررات این قرارداد «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»است و تعهدی نسبت به اقناع کاربر ندارد.
  • جرايم و مجازات قانونی در قبال محتوای کاربران، مانع و رافع برخورد برکات با کاربر طبق مفاد این قرارداد «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»نیست و برعکس.

 دعوت برای عضویت و فعالیت در برکات

  • در طرح دعوت از دیگران برای عضویت و فعالیت در بازار برکات که به صورت‌های مختلف اجرا می‌شود، برای دعوت‌کننده و دعوت‌پذیر، مزایایی مانند اعتبار هدیه و کد تخفیف خرید در نظر گرفته شده است/خواهد شد و شرکت در این طرح، به معنای پذیرش این قرارداد و مقررات اختصاصی این طرح است.
  • 44.   اطلاعات مربوط با طرح دعوت در برکات، ذخیره و تحلیل می‌گردد بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تقلب و سوء‌استفاده کاربر، اعم از خریدار و غرفه‌دار یا دعوت‌کننده و دعوت‌پذیر، برکات مجاز است کاربر را از طرح خارج کند و در مرحله بعد، مجاز به اعمال حق مالکیت و مجازات طبق مقررات این قرارداد است (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»). همچنین در صورت دریافت جایزه معرفی در طرح‌ها توسط کاربر، کلیه وجوه در این فرض قابل‌استرداد است.
  • 45.   بر اساس حق مالکیت برکات، برکات همواره می‌تواند خسارت و حقوق قانونی خود یا شرکای ذی‌حق خود را نسبت به هر گونه تخلف کاربر در هر طرحی از برکات، طبق مقررات این سند و نیز از طریق قانونی و قضایی، پیگیری و مطالبه کند.
  • استفاده از اعتبارات و هدایایی که در طرح‌های مختلف دعوت به برکات تعریف می‌شود مشروط به دعوت از دیگران، ثبت‌نام از طریق لینک دعوت و معامله واقعی و خرید محصول از دیگر غرفه‌داران برکات است و انجام هرگونه تقلب یا سوءاستفاده خارج از اهداف و چارچوب این طرح، مانند دعوت از خود یا معامله صوری یا به قصد تقلب، تخلف و نقض قوانین برکات شناخته می‌شود. در این موارد، تشخیص برکات ملاک عمل است و برکات مجاز به اعمال مقررات این قرارداد «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»و نیز پیگیری حقوقی و کیفری آن در مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضائی است.
  • اعتبارات و مزایای مالی طرح‌های دعوت، ماهیت هدیه دارد و قابل‌تبدیل به پول نقد یا قابل‌انتقال به دیگران به صورت اختیاری یا قهری (ارث) نیست.
  • 48.   استفاده غرفه‌دار از کدهای تخفیف برکات برای خرید از غرفه خود و تبدیل به پول نقد مجاز نیست و تخلف محسوب می‌شود و در صورت مشاهده، اعتبار کدهای تخفیف مسدود می‌شود و به نفع غرفه‌دار یا خریدار محاسبه و پرداخت نمی‌گردد.
  • 49.   شرکت در طرح دعوت به برکات، به کاربران حقیقی اختصاص دارد و شرکت کاربران حقوقی در نسخه‌های مختلف این طرح، مشروط به داشتن غرفه فعال و دیگر شرایط اعلامی برکات است.
  • 50.   طرح دعوت ممکن است در نسخه‌های مختلف اجرا شود و اعتبارات و مزایای آن برای دعوت‌کننده و دعوت‌پذیر، به زمان یا مکان یا شرایط خاصی محدود باشد یا شرایطی برای مزایای استفاده نشده گذشته در نظر گرفته شود؛ بنابراین مبنای بهره‌مندی از این مزایا، زمان استفاده کاربر از نسخه جدید است و در صورت عدم استفاده کاربر و باطل شدن آنها، هیچ حقی برای کاربر یا تعهدی برای برکات ایجاد نمی‌کند.
  • 51.   برکات بر اساس تشخیص خود، مجاز به تعلیق یا باطل کردن اعتبارات و امتیازات مربوط به طرح‌های مختلف دعوت است.
  • 52.   برای استفاده از مزایای طرح دعوت، برکات می‌تواند برای نهایی شدن سفارش خرید، علاوه بر استفاده از اعتبار هدیه، پرداخت مبلغی توسط خریدار را شرط کند. همچنین این مبلغ می‌تواند در نسخه‌های متفاوت طرح، مختلف باشد.
  • 53.   برکات در جریان استفاده از طرح دعوت، نسبت به ارتباطات و تعاملات بین کاربران خود و اشخاص ثالث که خارج از چارچوب و قوانین این طرح صورت بگیرد هیچ مسئولیت و نظارتی ندارد و تمام مسئولیت حقوقی و کیفری آن با خود اشخاص است.

فروش در بازار برکات

  • فروش محصول (کالا و خدمات) در برکات، منوط به ایجاد حساب کاربری و ساخت غرفه و رعایت مقررات این قرارداد است.

 مالکیت و مسئولیت برکات و غرفه‌دار

  • برکات یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین برکات هیچ نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در مدیریت غرفه و عرضه و فروش محصولات (کالا و خدمات ـ فیزیکی و غیرفیزیکی) ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، در برکات غرفه می‌سازد و محصولات خود را می‌فروشد. تصریح می‌گردد که برکات در چارچوب این قرارداد در قالب خریدار یا فروشنده تعریف نمی‌شود.

تبصره: برکات با هدف بهبود و تسهیل شرایط خرید و فروش می‌تواند قابلیت‌هایی را برای جستجوی کاربر، دسته‌بندی محصولات و مانند آن ارائه کند و غرفه‌دار شرایط و آیین‌نامه‌های اعلامی آن را می‌پذیرد. همچنین برکات به دلیل عدم سوء‌استفاده کاربران، متعهد به اعلام همه جزئیات این قابلیت‌ها نیست.

  • غرفه‌دار برای ایجاد غرفه و آغاز فعالیت فروش، باید احراز هویت شود که شامل احراز مشخصات سجلی، کد ملی، اقامتگاه، مالکیت شماره همراه و حساب بانکی غرفه‌دار بر اساس کد ملی غیر تکراری ارائه‌شده توسط کاربر است.
  • غرفه‌دار در محدوده این قرارداد، مالک و مسئول غرفه خود هست و برکات نسبت به فروش محصولات وی و تبعات حقوقی و کیفری آن هیچ مسئولیتی ندارد. با این وجود، برکات تلاش خواهد کرد با وضع مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط فروش در برکات را در حد مناسب قرار دهد.
  • 58.   الزامات قانونی فروش الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد یا در آینده تصویب می‌شود، در فروش در برکات نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای برکات ایجاد نخواهد کرد.
  • 59.   غرفه‌دار با توجه به شرایط خرید از برکات که در این قرارداد ذکر شده است، نسبت به حق انصراف خریدار و بازگرداندن محصول متعهد و مسئول است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام به فروش در برکات، غرفه‌دار این شرایط و قوانین حاکم را کامل و با دقت مطالعه کند.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای فروش در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد. همچنین قانون جرائم رایانه‌ای ازجمله قوانین لازم‌الاجرا برای کاربران است که می‌بایست نسبت به مفاد آن آگاه و ملتزم باشند.

  • همه فعالیت‌های محتوایی غرفه‌دار، ازجمله نام‌ کاربری، نام غرفه و محصول و توضیحات مرتبط به آنها، علاوه بر حاکمیت قوانین جاری کشوری مشمول مقررات و مجازات انتشار و استفاده از محتوا در برکات می‌شود که در این قرارداد آمده است.
  • عرضه، تبلیغ و فروش کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق برکات نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای غرفه‌دار یا خریدار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، اگر تکلیف قانونی وجود داشته باشد برکات به آن عمل خواهد کرد (فهرست محصولاتی که در برکات نمی‌توان فروخت یا خرید(.
  • 62.   عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف غرفه‌دار و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، غرفه‌دار ضامن جبران خسارت و عودت هزینه است و برکات مبرّی از هر مسئولیتی است. همچنین غرفه‌دار میبایست کدهای ضروری ازجمله شناسه کالا و شناسه رهگیری، تاریخ تولید و انقضای کالاها و شرایط گارانتی را، حسب مورد، بر روی کالاهای عرضه شده نصب کند و مشتری می‌بایست پیش از خرید نسبت به بررسی آنها اقدام کند.
  • غرفه‌دار می‌پذیرد که از غرفه اختصاص داده‌شده به وی، صرفاً جهت فروش و ارسال همان محصولات مندرج در غرفه استفاده کند. بنابراین هر گونه سوءاستفاده از غرفه، بویژه ارسال هر محصول عرضه نشده در غرفه، به صورت فروش یا اهدا، اعم از کالا و خدمات قانونی یا غیرقانونی و مجرمانه، ممنوع است و کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از این اقدام، به طور کامل به عهده غرفه‌دار است و وی موظف به جبران همه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به برکات و مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی خواهد بود.
  • 64.   عرضه و فروش دارو یا محصولات تحت عنوان دارو و ادعای درمان و سلامت، بدون مجوز سازمان غذا و دارو جرم است و برکات به محض تشخیص و شناسایی این موارد، از نمایش و فروش این محصولات جلوگیری خواهد کرد و نیز می‌تواند نسبت به کاربر اعمال مقررات کند (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  • 65.   غرفه‌دار نباید محصولات مربوط به طب سنتی ایرانی و دیگر ملل جهان را تحت عنوان دارو یا با ذکر ویژگی درمانی عرضه کند. و به طور کلی همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده، بر عهده غرفه‌دار است؛ مانند اصطلاح ارگانیک در محصولات کشاورزی یا ادعاهایی نظیر درمان‌کننده، شفابخش، تضمینی و معجزه‌آسا در محصولات خوراکی و طب سنتی.
  • برکات برای مدیریت غرفه‌داری، اعم از عرضه، تبلیغ، فروش، ارسال و انصراف خریدار و بازگرداندن محصول، در چارچوب این قرارداد و قوانین کشور، می‌تواند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مناسب با هر فعالیت یا طرح را تصویب و به اطلاع کاربران برساند که در حکم قوانین و شرایط استفاده از برکات است.
  • اگر غرفه‌دار برای یک ماه هیچ گونه فعالیتی در هیچ کدام از بسترهای برکات نداشته باشد یا در این مدت، برای ارسال محصول یا مشکلات دریافت محصول توسط خریدار اقدامی نکند، برکات علاوه بر لغو سفارشات ثبت‌شده و تسویه‌حساب با خریداران، می تواند نسبت به کاربر اعمال مقررات کند (ماده ۱۵ «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  • تکالیف مالیاتی و قانونی کاربر (اعم از غرفه‌دار و خریدار) و تشریفات اداری و قانونی آن بر عهده خود کاربر است و ارائه گزارش‌های مالیاتی برکات به سازمان امور مالیاتی، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان غرفه ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آن‌ها نخواهد بود.
  • 69.   برکات برای محصولات با قیمت دو میلیون تومان و بیشتر یا سفارشاتی که جمع پرداختی آن دو میلیون تومان یا بیشتر است، می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد و برای آن و تسویه‌حساب با غرفه‌دار مقررات خاصی وضع کند.
  • 70.   کاربران مجاز نیستند مخاطبان (مانند بازدیدکنندگان وب‌سایت یا اپلیکیشن برکات) و نیز کاربران عضو برکات را با هدف خرید و فروش محصولات، به بیرون از بازار برکات هدایت کنند. برکات در صورت اطلاع از این موضوع، مجاز است مقررات انضباطی خود را «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»اعمال کند و و درباره میزان معاملات و درآمد حاصله و دریافت کارمزد و کسر از اعتبار کاربر اقدام کند.
  • 71.   فروش در برکات به صورت به دو صورت تأمین‌کننده ـ مصرف‌کننده (B2C) و تأمین‌کننده ـ تأمین‌کننده (B2B) امکان‌پذیر است و برکات می‌تواند برای آن مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی تصویب کند که در حکم اسناد پیوست این قرارداد و مشمول شرایط آن است.
  • 72.   فروش کالاهای دست‌دوم، اخذ بیعانه و پیش‌پرداخت و نیز فروش به‌صورت اقساطی و نسیه یا معاوضه فعلاً در برکات تعریف نشده است.
  • 73.   در فروش محصول، خریدار همه قیمت محصول را پرداخت می‌کند و این مبلغ تا زمان تسویه با غرفه‌دار نزد برکات می‌ماند.
  • 74.   همه مسئولیت‌های مغایرت محصول ارسال‌شده برای خریداران، با شرح محصول، ویژگی‌ها، وزن آن، تعهد به زمان آماده‌سازی ارسال محصول، و ضمانت و پشتیبانی پس از فروش و هر وعده یا تضمینی که غرفه‌دار داده است، بر عهده خود غرفه‌دار است. برکات برای این موضوع می‌تواند دستورالعمل اجرایی تدوین کند که در حکم شرایط این قرارداد است.
  • 75.   در صورت خطای سیستمی یا انسانی (چه به عمد یا به اشتباه) در معاملات، برکات حق بازپس‌گیری وجوه واریزی به حساب غرفه‌دار یا کسر از مانده حساب او نزد برکات را دارد.
  • غرفه‌دار برای ارسال کالا باید از بسته‌بندی مناسب برای محافظت محصول استفاده کند. همچنین برای ارسال آن از مبدأ، طبق شرایط توافقی خود با خریدار عمل کند و شرایط و قوانین اشخاص حقیقی و حقوقی واسط ارسال و تحویل محصول (مانند شرکت پست، شرکت‌های باربری، تاکسی‌بار اینترنتی) و میزان مسئولیت خود و آنها را در نظر بگیرد.

سهم طرفین از فروش

  • 77.   درصد مشخصی از هر معامله‌ای که به صورت آنلاین و از طریق هر کدام از درگاه‌های پرداخت برکات صورت می‌گیرد، به برکات تعلق دارد و امکان استرداد آن به غرفه‌دار وجود ندارد.
  • آخرین درصد و سهم مصوب برکات، هنگام ایجاد غرفه به اطلاع کاربر می‌رسد. همچنین تغییر در این درصد و مبنای محاسبه نیز از طریق راه‌های ارتباطی برکات به کاربران اطلاع‌رسانی می‌گردد.
  • سهم پیش‌فرض برکات از ابتدای سال 1400 شمسی برای کاربرانی که غرفه خود را از ابتدای این سال ایجاد و تأسیس کرده‌اند، حداکثر 2 (دو) درصد است.
  • 80.   برکات بسته به نوع و قیمت محصول و عوامل مؤثر در فروش آن، می‌تواند به درصد کمتری از سهم پیش‌فرض موافقت کند. مبنای اجرا و محاسبه سهم توافق‌شده پس از ابلاغ برکات به غرفه‌دار است.
  • 81.   سهم خالص غرفه‌دار از هر تراکنش مالی مربوط به فروش محصولات عبارت است از: مبلغ فروش منهای سهم برکات به علاوه هزینه ارسال.
  • سهم غرفه‌دار، بر اساس رعایت شرایط این قرارداد و دستورالعمل اجرایی تسویه با غرفه‌داران که در حکم شرایط این قرارداد است، به وی پرداخت می‌شود و مشمول مواد «امور مالی و تسویه‌حساب» مندرج در این قرارداد است.

تبلیغات، بازارایابی و تخفیفات

  • 83.   برکات می‌تواند شرایط تبلیغات، بازاریابی یا تخفیف در فروش محصولات را در درون بسترهای برکات برای غرفه‌داران فراهم کند تا به صورت مستقیم توسط کاربر (مانند استفاده از شبکه‌ اجتماعی یا پیام‌رسان برکات) و با رعایت قوانین و مقررات این قرارداد صورت پذیرد.
  • 84.   برکات می‌تواند به تنهایی یا با مشارکت کاربران و غرفه‌داران یا اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث، طرح‌های مختلفی تبلیغاتی، بازاریابی و تخفیف در فروش را در محدوده همه بسترهای برکات یا بیرون از آن طراحی و اجرا کند.
  • آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات در برکات در حکم شرایط این قرارداد است. بدیهی است هنگام ثبت‌نام کاربر در هر طرح، موافقت خود را با شرایط طرح اعلام و صحت اظهارات و پاسخ‌های خود را تأیید می‌کند. همچنین تخلف از این شرایط یا کشف اظهارات خلاف واقع، موجب اعمال مقررات این قرارداد می‌گردد (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  • 86.   غرفه‌دار در عرضه و تبلیغ عمومی محصولات (کالا و خدمات)، موظف است قوانین کشور (مانند قانون تجارت الکترونیکی و آیین‌نامه‌های اجرایی مواد مختلف آن) و الزامات قانونی آنها را به علاوه مقررات و شرایط مندرج در این قرارداد را به طور کامل رعایت کند؛ برخی از این الزامات از این قرار است:
  • تبلیغ کالا و خدمات از طریق فعل یا ترک‌ فعلی که باعث مشتبه شدن یا فریب کاربر از حیث کمیت و کیفیت شود.
  • تبلیغ برای فروش کالا و خدمات نباید‌ سلامتی افراد را به خطر اندازند.
  • در تبلیغات و بازاریابی باید هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغات به‌نفع‌ اوست روشن و صریح باشد.
  • تبلیغ باید به نحوی باشد که خریدار به طور دقیق،‌ صحیح و روشن اطلاعات مربوط به کالا و خدمات را درک کند.
  • 87.   هر گونه محتوا منتشر شده توسط غرفه‌دار برای تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات در درون برکات یا در طرح‌های بیرون از آن برای خرید از برکات، مشمول مقررات و مجازات انتشار و استفاده از محتوا در برکات می‌شود که در این قرارداد آمده است.

گفتگوی مستقیم غرفه‌دار و خریدار (پیام‌‌رسان‌ برکات(

  • برکات امکان گفتگوی مستقیم غرفه‌دار با خریدار به صورت برخط (پیام‌رسان) را فراهم کرده است. استفاده از پیام‌رسان برکات، به معنای پذیرش شرایط اختصاصی آن علاوه بر دیگر شرایط این سند توسط طرفین گفتگو است.
  • 89.   هدف برکات از پیام‌‌رسان‌ داخلی، تعامل و ارتباط میان کاربران خود در چارچوب موضوع قرارداد و اهداف و منافع برکات است؛ مانند آگاهی‌بخشی درباره بازار برکات و کسب‌وکار غرفه‌دار، تسهیل در پردازش و آماده‌سازی سفارش‌ها، رضایت خریداران و وفاداری آن‌هاست؛ بنابراین هر نوع استفاده و بهره‌برداری تجاری و غیرتجاری از آن که خارج از محوریت محصولات و خدمات برکات باشد، مانند تبادل تلفن ثابت و همراه، ایمیل، نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، پیوندهای اینترنتی و صفحات مجازی (لینک‌های) غیربرکاتی، ممنوع است.
  • 90.   ارتباط از طریق پیام‌‌رسان‌ برکات، مشمول مقررات و مجازات انتشار و استفاده از محتوا در برکات می‌شود که در این قرارداد آمده است.
  • 91.   در صورتی که شروع ارتباط و گفتگوی کاربران در برکات باشد اما معامله بیرون از برکات هدایت و انجام شود، برکات هیچ گونه تعهد و مسئولیتی در خصوص شرایط معامله، کیفیت و سلامت محصولات سفارش‌ داده شده و سوءاستفاده‌های مالی و غیرمالی نخواهد داشت و تمام مسئولیت همه این موارد بر عهده طرفین معامله است. همچنین هدایت معامله به بیرون از برکات، نقض این قرارداد محسوب و مشمول مقررات انضباطی «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر» می‌گردد و برکات در صورت اطلاع از این نوع معامله، مجاز است کارمزد و سهم خود را از اعتبار غرفه‌دار کسر کند یا برای وصول آن اقدام کند.

 امور مالی و تسویه‌حساب

  • تسویه‌حساب فروش در برکات، برای غرفه‌‌دار احراز هویت شده انجام می‌شود. بنابراین اگر به تشخیص برکات، هویت غرفه‌دار بر اساس اطلاعات و مدارک موجود احراز نشده باشد، تسویه‌حساب مشروط به انجام فرایند احراز هویت خواهد بود.
  • پرداخت سهم غرفه‌دار طبق زمان‌بندی و مقررات اعلامی برکات صورت می‌گیرد و ممکن است در طول سال (مانند اسفند و فروردین یا تعطیلات رسمی پیش‌بینی نشده) متفاوت باشد. همچنین شرایط اعلامی از سوی بانک مرکزی یا بانک‌های عامل در این زمان‌بندی مؤثر است. با این وجود، برکات همواره برای سرعت بخشیدن به امور مالی خود با کاربران تلاش می‌کند.
  • 94.   پرداخت سهم غرفه‌دار از فروش در برکات، علاوه بر احراز هویت وی و زمان‌بندی پرداخت‌ها، سه شرط دیگر نیز دارد: الف. ارسال محصول و ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیر پستی، ب. دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، ج. ثبت شماره شبا حساب بانکی به نام غرفه‌دار. بنابراین تا همه این شرایط وجود نداشته باشد، فرآیند پرداخت و تسویه‌حساب با غرفه‌دار به جریان نخواهد افتاد، حتی اگر سفارش توسط غرفه‌دار ارسال شده و خریدار نیز اعلام رضایت کرده باشد.
  • اگر بر اثر خطای سیستمی یا انسانی (چه به عمد یا به اشتباه(، با وجود عدم ارسال محصول توسط غرفه‌دار یا عدم دریافت محصول توسط خریدار، سهم غرفه‌دار به حساب او واریز شود، برکات از طرف غرفه‌دار وکالت قانونی و نمایندگی پیگیری و بازگرداندن وجه را دارد و نیز مجاز است آن را از طلب غرفه‌دار کسر کند.
  • 96.   برکات بسترهای لازم را برای اطلاع غرفه‌دار از جزئیات تراکنش‌های مربوط به فروش او در برکات را فراهم می‌کند.
  • 97.   اختلافات مالی غرفه‌دار با خریدار یا برکات، مشمول ماده مقررات حل اختلاف در برکات است که در این قرارداد آمده است.
  • 98.   ممکن است اختلالات شبکه بانکی کشور باعث تأخیر در واریز وجوه توسط برکات گردد؛ با این حال برکات، در حد امکان نسبت به اطلاع‌رسانی این‌گونه تأخیرات اقدام خواهد کرد.
  • غرفه‌دار به برکات أذن و اجازه و وکالت می‌دهد تا کارمزد خود را از وجوه غرفه‌دار نزد خود استیفا و الباقی را در وجه فروشنده پرداخت کند.

خرید از بازار برکات

  1. خرید محصول (کالا و خدمات) از برکات، منوط به ایجاد حساب کاربری و ساخت غرفه و رعایت مقررات این قرارداد است.

 مسئولیت برکات و غرفه‌دار

  1. برکات یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین برکات هیچ نقش مستقیمی در تولید، انبارداری، آماده‌سازی و ارسال، بررسی کیفیت و سلامت و نیز قانونی بودن محصولات عرضه شده در خود ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، از برکات خرید می‌کند.
  2. برکات نسبت به هرگونه خسارت و نارضایتی ناشی از خرید و استفاده محصولات ارائه شده در برکات، مسئولیتی ندارد، بلکه حسب مورد همه مسئولیت متوجه غرفه‌دار یا خریدار یا هر دو است. با این وجود، برکات تلاش خواهد کرد با وضع قوانین و مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط خرید از برکات را در حد مناسب قرار دهد.
  3. الزامات قانونی خرید الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد یا در آینده تصویب می‌شود، در خرید از برکات نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای برکات ایجاد نخواهد کرد.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای خرید در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد.

  1. غرفه‌دار می‌تواند برای تولید یا آماده‌سازی محصول و ارسال از مبدأ، زمانی را تعیین و ثبت کند. بنابراین خریدار با توجه به این شرایط، محصول غرفه‌دار را می‌خرد.
  2. فاصله زمانی ارسال از مبدأ توسط غرفه‌دار تا تحویل به خریدار، به انتخاب نوع ارسال (مانند خدمات پستی یا پیکی) بستگی دارد و در صورت عدم کوتاهی یا تقصیر غرفه‌دار، مسئولیت آن متوجه اشخاص حقیقی یا حقوقی ارائه‌کننده خدمات ارسال محصول است.
  3. هزینه ارسال محصول را غرفه‌دار تعیین می‌کند و خریدار با توجه به آن، سفارش خرید خود را نهایی و هزینه محصول و ارسال آن را با هم پرداخت می‌کند.

تبصره: برکات بر اساس الگوهای پستی، پیکی و مانند آن، می‌تواند تنظیمات هزینه ارسال را در اختیار غرفه‌دار قرار دهد.

  1. غرفه‌دار می‌تواند برای فروش و ارسال محصول، محدویت مکانی (مانند یک یا چند شهر یا استان) در نظر بگیرد. بنابراین در صورت اشتباه کاربر خریدار و سیستم الکترونیکی، مشکل بر اساس ماده حل اختلاف این قرارداد حل ‌و فصل می‌گردد.
  2. غرفه‌دار موظف است تا ۲۴ ساعت پس از ثبت سفارش، تأیید خود را نسبت به اطلاع از سفارش و اقدام برای تأمین و ارسال آن اعلام کند. بنابراین در صورت عدم تأیید توسط وی، به وضعیت سفارش طبق شرایط لغو سفارش و بازگرداندن مندرج در این قرارداد، رسیدگی می‌گردد.

شرایط لغو سفارش و بازگرداندن محصول

 لغو سفارش یا عودت کالا ممکن است در حالت‌های مختلفی اتفاق بیفتد که با توجه به قوانین کشور و الزامات قانونی آنها و شرایط این قرارداد (به شرح زیر) اعمال می‌گردد.

لغو سفارش قبل از ارسال محصول از مبدأ

  1. در صورت عدم تأیید سفارش خریدار تا ۱۶ ساعت پس از ثبت آن یا درخواست لغو سفارش توسط غرفه‌دار، وجه سفارش به خریدار طبق مقررات و زمان‌بندی امور مالی برکات بازگردانده می‌شود.
  2. 110.                      در صورت درخواست تأخیر در آماده‌سازی و ارسال سفارش توسط غرفه‌دار، طبق توافق غرفه‌دار و خریدار از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین( یا راه‌های ارتباطی دیگر که در برکات برقرار است عمل می‌شود و در صورت عدم توافق و درخواست بازگردان وجه از سوی خریدار، پس از داوری و تأیید برکات، مبلغ سفارش طبق مقررات برکات به خریدار بازگردانده می‌شود.
  3. در صورت انصراف خریدار از کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) و قبل از ارسال آن از مبدأ توسط غرفه‌دار، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در برکات برقرار است به اطلاع غرفه‌دار و برکات برساند. پس از رضایت غرفه‌دار و تأیید برکات، مجموع وجه سفارش (قیمت محصول و هزینه ارسال)، پس از کسر خسارات احتمالی غرفه‌دار (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات برکات به خریدار بازگردنده می‌شود.
  4. در صورت انصراف خریدار از بخشی از یک سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ توسط غرفه‌دار، لازم است خریدار انصراف خود را از طریق گفتگوی مستقیم (چت آنلاین) یا راه‌های ارتباطی دیگر که در برکات برقرار است به اطلاع غرفه‌دار و برکات برساند. پس از رضایت غرفه‌دار و تأیید برکات، فقط وجه خرید همان محصول یا محصولات لغو سفارش شده و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند بخش لغو سفارش، بیشترین هزینه ارسال سبد خرید را داشته است)، پس از کسر خسارات احتمالی غرفه‌دار (مانند هزینه بسته‌بندی)، طبق مقررات برکات به خریدار بازگردنده می‌شود.
  5. در صورتی که خرید از چند غرفه‌دار صورت بگیرد و خریدار درخواست لغو کل سفارش یا بخشی از آن را اعلام کند، نسبت به آن بخشی از سفارش که از مبدأ ارسال نشده است، مطابق دو ماده قبلی عمل می‌شود و نسبت به آن قسمت از سفارش که ارسال شده است، طبق بند لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ عمل می‌گردد.
  6. انصراف خریدار از سفارش و قبل از ارسال محصول از مبدأ ، نسبت به محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی و در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت اختصاصی محصول پذیرفته نیست؛ مگر با رضایت غرفه‌دار و توافق درباره هزینه‌ها.

 لغو سفارش پس از ارسال محصول از مبدأ

  1. حق انصراف خریدار پس از ارسال محصول توسط غرفه‌دار، طبق شرایط این قرارداد و الزامات قانونی قوانین کشور پذیرفته می‌شود. برخی از الزامات قانونی در زمان تدوین این قرارداد از این قرارند:
  2. الف. حق انصراف فقط برای مصرف‌کننده است و مصرف‌کننده هر شخصی است که به منظوری جز تجارت یا‌ شغل حرفه‌ای خرید می‌کند.
  3. ب. در مورادی مشمول حق انصراف، مصرف‌کننده فقط تا ۷ روز کاری فرصت دارد از حق خود استفاده کند.
  4. ج. هزینه بازپس فرستادن کالا توسط خریدار به عهده اوست و از غرفه‌دار گرفته نمی‌شود.
  5. د. تاریخ شروع حق انصراف برای کالا، از تاریخ تسلیم و تحویل گرفتن، و برای خدمات، از روز ثبت سفارش است.
  6. هـ. برخی از کالا و خدمات مشمول حق انصراف نیستند: ازجمله:
  7. کالا یا خدماتی که قیمت آن‌ها توسط نوسانات بازارهای مالی تعیین می‌شود و خارج از اختیار تأمین‌کننده است.
  8. کالاهای ساخته‌شده با مشخصات فردی مصرف‌کننده که به طور واضح جنبه شخصی دارند یا این که به دلیل طبیعت آن‌ها نمی‌توانند بازپس داده شوند و یا این که به سرعت قابلیت فساد و خرابی دارند.
  9. نوارهای صوتی و تصویری و نرم‌افزارهای رایانه‌ای بسته‌بندی‌شده که به وسیله مصرف‌کننده باز شده باشند.
  10. روزنامه، نشریه و مجلات مطابق تعریف قانون مطبوعات.
  11. خدماتی که با توافق مصرف‌کننده ارائه آن قبل از پایان هفت روز کاری شروع شده باشد.
  12. خدمات تحویل مواد غذایی یا سایر کالاهایی که مصرف روزانه دارند.
  13. خدمات مالی شامل سرمایه‌گذاری، بیمه‌ای و خدمات مؤسسات مالی و اعتباری.
  14. لغو سفارش محصولات موادغذایی و خوراکی که مصرف روزانه دارند، مواد فاسدشدنی، مواد آرایشی و بهداشتی، داروهای مجاز در فروش الکترونیکی، ترکیبات و معجون‌های گیاهی و طب سنتی، و انواع کفش و پوشاک (مگر در مواردی که محصول مطابق سفارش نباشد یا معیوب باشد) به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن‌ها، در صورت باز شدن بسته‌بندی و استفاده از آن‌ها، امکان‌پذیر نیست. در صورت اختلاف میان خریدار و غرفه‌دار، طبق بند رسیدگی به اختلاف در این قرارداد عمل خواهد شد.
  15. در صورت استفاده خریدار از حق انصراف قانونی در محصولات مشمول انصراف قانونی، لازم است وی در فرصت قانونی و از طریق امکان پیگیری سفارش، درخواست خود را ثبت کند تا برکات برای بازگردندان محصول به غرفه‌دار و وجه به خریدار هماهنگی و اقدام کند.
  16. در صورتی که محصول (کالا یا خدمات) تحویل گرفته شده توسط خریدار، مطابق سفارش نیست یا عیب و مشکلی دارد که روی ارزش مالی محصول تأثیر دارد، لازم است وی تا ۷ روز تقویمی پس از تحویل کالا از طریق امکان پیگیری سفارش، درخواست خود را ثبت کند تا برکات برای وضعیت پیش‌آمده داوری و اقدام کند.
  17. در مواردی که خریدار پس از وصول محصول، می‌خواهد از حق انصرافق قانونی استفاده کند یا درباره آن وجود مشکل یا عیبی را گزارش کرده است، لازم است آن محصول را به صورت امانت و نیز بسته‌بندی‌ اولیه غرفه‌دار و بسته‌بندی ارسال (مانند کارتن پستی) را بدون تغییرات و مخدوش کردن آن، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آن‌ها نزد خود نگهداری کند.
  18. در صورتی که خریدار تا ۷ روز کاری برای محصولات مشمول قانون انصراف قانونی، یا ۷ روز تقویمی برای محصولات غیر مشمول حق انصراف قانونی، عدم وصول محصول یا عدم رضایت خود و وجود مشکلی را گزارش و ثبت نکند، سیستم به طور خودکار رضایت مصرف‌کننده را روی سفارش ثبت میکند و دیگر امکان اعلام مشکل وجود نخواهد داشت.
  19. مشکلات و بازگرداندن محصولاتی که شرایطی برای استفاده و گارانتی یا خدمات پس از فروش دارند، مانند رایانه، گوشی همراه و دیگر محصولات دیجیتالی و الکترونیکی که برخی از آنها باید توسط نمایندگی نصب شود، طبق توافق و قرارداد غرفه‌دار و خریدار خواهد بود و برکات مسئولیتی در قبال آن ندارد.
  20. خرید کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق برکات نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای خریدار یا غرفه‌دار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، اگر تکلیف قانونی وجود داشته باشد برکات به آن عمل خواهد کرد.
  21. در صورتی که برکات تشخیص دهد، عدم رضایت مشتری به جهت تقصیر یا کوتاهی و سهل‌انگاری غرفه‌دار بوده است و غرفه‌دار هیچ‌ گونه همکاری برای حل مشکل نکند، برکات یک‌طرفه و توسط خریدار، محصول یا محصولات طبق نشانی ارسال‌شده یا ثبت‌شده در حساب کاربری غرفه‌دار بازگردانده می‌شود. هزینه بازگرداندن محصول نیز از حساب غرفه‌دار کسر خواهد شد.
  22. اگر بر اساس تشخیص برکات، معلوم شود غرفه‌دار به تعهداتش درباره ویژگی‌های محصول و دیگر شرایط فروش عمل کرده اما خریدار همچنان ناراضی است، برای خریدار حق بازگرداندن محصول و دریافت وجه وجود نخواهد داشت.
  23. در موارد پیش‌بینی‌نشده برای لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق غرفه‌دار و خریدار یا آیین‌نامه‌های اجرایی برکات عمل خواهد شد و در صورت اختلاف و عدم توافق، مطابق بند حل اختلاف در این قرارداد اقدام می‌گردد.

د) شرایط اختصاصی خرید از برکات

  1. 126.                       در صورت ثبت اشتباه قیمت محصول توسط غرفه‌دار (مانند اشتباه ریال و تومان) و فروش محصول، مسئولیتی متوجه برکات نخواهد بود؛ مگر در مورادی که به تشخیص برکات، این اشتباه باعث ضرر قابل‌توجه به غرفه‌دار گردیده است. در این صورت، برکات می‌تواند سفارش را لغو کند و مبلغ کل سفارش (وجه خرید و هزینه ارسال) را طبق مقررات مالی برکات به خریدار بازگرداند.
  2. در صورت ارائه خدمت یا ارسال کالا خارج از سفارش ثبت‌شده خریدار، به هر دلیلی که باشد (مانند اشتباه غرفه‌دار یا سیستم)، خریدار می‌بایست موضوع را به برکات اطلاع دهد و تا حل‌وفصل شدن مسئله، حسب مورد، از خدمات فروخته‌شده استفاده نکند و کالا ارسال‌شده را نزد خود به امانت نگهداری کند. در این موارد، بدیهی است هزینه عودت محصول به عهده خریدار نیست.
  3. در صورت استفاده غرفه‌دار از شرکت‌ها و مراکز رسمی برای ارسال محصول، پیگیری و جبران خسارت احتمالی (مانند عدم تحویل محصول یا آسیب‌دیدگی آن در اثر حمل‌ونقل) مشمول قوانین و شرایط اعلامی آن شرکت‌ها و مراکز است؛ مانند شرکت پست و شرکت‌های خصوصی حمل کالا درون‌شهری و برون‌شهری. و در صورت استفاده از مراکز غیر رسمی و ثبت‌نشده، تمام مسئولیت متوجه غرفه‌دار است. البته در این موارد، برکات تمام تلاش خود را برای حل مشکل و رضایت خریدار انجام می‌دهد.
  4. 129.                      لازم است خریداران نسبت به تحویل و دریافت مرسولات پستی یا ارسالی دیگر شرکت‌ها یا اشخاص به موارد زیر دقت کنند؛ زیرا در مواردی مشمول بازگرداندن کالا نخواهد بود (بویژه درباره کالاهای که مشمول حق انصراف قانونی نیستند).
  5. الف. هنگام تحویل گرفتن سفارش و قبل از بازکردن بسته‌بندی، نشانی گیرنده، مشخصات فرستنده با سفارش خرید مطابقت داده شود و در صورت مغایرت از تحویل گرفتن آن و امضای رسید دریافت خودداری گردد.
  6. ب. اگر بسته‌بندی مرسوله مشکل یا ایراد ظاهری دارد و نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی یا مشکلات احتمالی است، از تحویل گرفتن آن و امضای رسید دریافت خودداری شود.

ه) شرایط خاتمه قرارداد

  1. پایان دادن به قرارداد استفاده از خدمات برکات به چهار صورت اتفاق می‌افتد:
  2. الف. تخلف کاربر و حذف کامل حساب کاربری مطابق مواردی که در مفاد این قرارداد آماده است.
  3. ب. درخواست کتبی کاربر برای خاتمه کامل قرارداد و مسدود کردن حساب کاربری یا نسبت به غرفه و غیرفعال کردن آن، و پس از موافقت برکات.
  4. ج. فوت و نیز محجوریت کاربر از زمان اطلاع برکات.
  5. د. استفاده برکات از حق مالکیت خود برای فسخ یک‌طرفه قرارداد و مسدود یا حذف کردن حساب کاربری یا غرفه (مانند ماده ۱۵ «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  6. هـ. احکام صادره از مراجع قانونی و قضایی مبنی بر خاتمه رابطه قراردادی.
  7. پس از خاتمه قرارداد و فسخ آن، هر گونه محتوای کاربر در برکات و پیش از پایان قرارداد، تا زمانی که برکات تشخیص دهد قابل‌دسترسی خواهد بود.
  8. طبق حق مالکیت برکات و شرایط ایجاد حساب کاربری و غرفه مندرج در این قرارداد، برکات می‌تواند هر زمانی و به هر دلیلی و با یا بدون اطلاع قبلی به کاربر، می‌تواند مقررات انضباطی خود را طبق ماده «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر» و نیز مطابق دستورالعمل‌های اجرایی بعدی اعمال کند. همچنین برکات در این موارد، مسئولیتی نسبت به تاثیری که ممکن است این اقدامات بر کار و درآمد کاربر داشته باشد، نخواهد داشت.
  9. پایان دادن به قرارداد یا فسخ آن به هر شکل، مانع از لزوم پرداخت صورت‌حساب‌های پرداخت‌نشده کاربر و برکات نخواهد بود. همچنین سفارش‌‏های ثبت شده قبل از خاتمه قرارداد، معتبر و الزام‌آور است؛ مگر این که میان برکات و کاربران (غرفه‌دار و خریدار) توافق جدیدی صورت بگیرد.
  10. در صورت تخلف غرفه‌دار نسبت به انجام تعهدات پیش از پایان قرارداد و توافقات صورت‌گرفته، حق پیگیری قانونی برای خریداران و برکات محفوظ است و برکات می‌تواند مطالبات و هزینه‌های خود و خریداران را از مانده اعتبار غرفه‌دار نزد برکات کسر کند.

مرجع تفسیر قرارداد و حل اختلاف

  1. تفسیر مفاد این قرارداد و مرجع رسیدگی به هر نوع اختلافات میان کاربران با برکات یا کاربران با یکدیگر که به خدمات برکات و مفاد و شرایط این قرارداد مرتبط است، برکات است.
  2. برکات تا حد امکان از دخالت مستقیم خود در روابط غرفه‌دار و خریدار خودداری می‌کند تا بازار اجتماعی برکات بر اساس خودگردانی پیش برود.

 حل اختلاف میان کاربران با یکدیگر

در صورت بروز هر گونه اختلاف میان کاربران، اعم از کاربران بدون غرفه یا غرفه‌دار و خریدار، و عدم توافق میان آنها، برکات در مقام مرجع حل اختلاف، می‌تواند اشخاصی را برای نمایندگی از طرفین و داوری معرفی کند تا بر اساس دلایل و مدارک و مفاد این سند، قوانین جمهوری اسلامی ایران و عدل و انصاف، به اختلافات رسیدگی و رأی خود را صادر کنند. داوری مستقیم برکات یا حکم داوران معرفی‌شده، معتبر، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجرا خواهد بود.

 حل اختلاف میان کاربران و برکات

  1. 137.                      هر اختلافی میان کاربران و برکات، ابتدا از طریق مذاکره در فضایی دوستانه و با حسن نیت کامل رسیدگی و حل‌و‌فصل خواهد شد و در صورت عدم حصول نتیجه، مسئله مطابق مفاد این سند، آیین‌نامه داوری برکات و قوانین جمهوری اسلامی ایران، حداکثر ظرف مدت چهار ماه توسط داور معرفی‌شده از سوی برکات رسیدگی خواهد شد. حکم این داور، معتبر، قطعی و برای طرفین لازم‌الاجرا خواهد بود.

 این قرارداد در 137 ماده تدوین گردیده و استفاده کاربر، اعم از غرفه‌دار و خریدار از پلتفرم برکات، به‌منزله تأیید آن است. هرگونه تغییر در مفاد این بند، بر اساس ماده «شرایط عمومی قرارداد»، اطلاع‌رسانی خواهد شد و ادامه فعالیت کاربران در برکات به‌منزله پذیرش تغییرات است.