قوانین و مقررات فروش در بازار برکات

قوانین و مقررات فروش در بازار برکات

  1. فروش محصول (کالا و خدمات) در برکات، منوط به ایجاد حساب کاربری و ساخت غرفه و رعایت مقررات این قرارداد است.

 مالکیت و مسئولیت برکات و غرفه‌دار

  • برکات یک بازارگاه آنلاین (پلتفرم بازار الکترونیکی) است نه فروشگاه اینترنتی؛ بنابراین برکات هیچ نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در مدیریت غرفه و عرضه و فروش محصولات (کالا و خدمات ـ فیزیکی و غیرفیزیکی) ندارد و کاربر با آگاهی از این موضوع، در برکات غرفه می‌سازد و محصولات خود را می‌فروشد. تصریح می‌گردد که برکات در چارچوب این قرارداد در قالب خریدار یا فروشنده تعریف نمی‌شود.

تبصره: برکات با هدف بهبود و تسهیل شرایط خرید و فروش می‌تواند قابلیت‌هایی را برای جستجوی کاربر، دسته‌بندی محصولات و مانند آن ارائه کند و غرفه‌دار شرایط و آیین‌نامه‌های اعلامی آن را می‌پذیرد. همچنین برکات به دلیل عدم سوء‌استفاده کاربران، متعهد به اعلام همه جزئیات این قابلیت‌ها نیست.

  • غرفه‌دار برای ایجاد غرفه و آغاز فعالیت فروش، باید احراز هویت شود که شامل احراز مشخصات سجلی، کد ملی، اقامتگاه، مالکیت شماره همراه و حساب بانکی غرفه‌دار بر اساس کد ملی غیر تکراری ارائه‌شده توسط کاربر است.
  • غرفه‌دار در محدوده این قرارداد، مالک و مسئول غرفه خود هست و برکات نسبت به فروش محصولات وی و تبعات حقوقی و کیفری آن هیچ مسئولیتی ندارد. با این وجود، برکات تلاش خواهد کرد با وضع مقررات و نیز ایجاد ابزارها و امکانات متنوع، شرایط فروش در برکات را در حد مناسب قرار دهد.
  • ·         5.       الزامات قانونی فروش الکترونیکی که در قوانین کشور وجود دارد یا در آینده تصویب می‌شود، در فروش در برکات نیز حاکم و جاری است و عدم آگاهی کاربر از آنها موجب حقی برای او نخواهد شد یا مسئولیتی برای برکات ایجاد نخواهد کرد.
  • ·         6.        غرفه‌دار با توجه به شرایط خرید از برکات که در این قرارداد ذکر شده است، نسبت به حق انصراف خریدار و بازگرداندن محصول متعهد و مسئول است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام به فروش در برکات، غرفه‌دار این شرایط و قوانین حاکم را کامل و با دقت مطالعه کند.

تبصره: قانون تجارت الکترونیکی و قانون حمایت از مصرف‌کننده از مواردی هستند که در آنها برای فروش در بستر الکترونیکی و بازگردان کالا الزامات قانونی وجود دارد. همچنین قانون جرائم رایانه‌ای ازجمله قوانین لازم‌الاجرا برای کاربران است که می‌بایست نسبت به مفاد آن آگاه و ملتزم باشند.

  • همه فعالیت‌های محتوایی غرفه‌دار، ازجمله نام‌ کاربری، نام غرفه و محصول و توضیحات مرتبط به آنها، علاوه بر حاکمیت قوانین جاری کشوری مشمول مقررات و مجازات انتشار و استفاده از محتوا در برکات می‌شود که در این قرارداد آمده است.
  • عرضه، تبلیغ و فروش کالا و خدماتی که فروش آنها به صورت مطلق یا در بستر الکترونیکی (اینترنتی) ممنوع و غیرقانونی هستند، از طریق برکات نیز مجاز نیست و چنانچه بر اثر اشتباه یا به عمد به فروش برسند، حقی را برای غرفه‌دار یا خریدار ایجاد نمی‌کند و تمام مسئولیت آن حسب مورد با یک یا هر دوی آنهاست و در این موارد، اگر تکلیف قانونی وجود داشته باشد برکات به آن عمل خواهد کرد (فهرست محصولاتی که در برکات نمی‌توان فروخت یا خرید(.
  • ·         9.       عرضه، تبلیغ و فروش هر محصولی که به اخذ مجوز خاصی نیاز دارد، بدون گرفتن مجوز‌های لازم ممنوع است و در صورت تخلف غرفه‌دار و منجر شدن به آسیب یا شکایت اشخاص، غرفه‌دار ضامن جبران خسارت و عودت هزینه است و برکات مبرّی از هر مسئولیتی است. همچنین غرفه‌دار میبایست کدهای ضروری ازجمله شناسه کالا و شناسه رهگیری، تاریخ تولید و انقضای کالاها و شرایط گارانتی را، حسب مورد، بر روی کالاهای عرضه شده نصب کند و مشتری می‌بایست پیش از خرید نسبت به بررسی آنها اقدام کند.
  • غرفه‌دار می‌پذیرد که از غرفه اختصاص داده‌شده به وی، صرفاً جهت فروش و ارسال همان محصولات مندرج در غرفه استفاده کند. بنابراین هر گونه سوءاستفاده از غرفه، بویژه ارسال هر محصول عرضه نشده در غرفه، به صورت فروش یا اهدا، اعم از کالا و خدمات قانونی یا غیرقانونی و مجرمانه، ممنوع است و کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری ناشی از این اقدام، به طور کامل به عهده غرفه‌دار است و وی موظف به جبران همه خسارات ناشی از آن و پاسخگویی به برکات و مراجع ذی‌صلاح قانونی و قضایی خواهد بود.
  • ·         11.   عرضه و فروش دارو یا محصولات تحت عنوان دارو و ادعای درمان و سلامت، بدون مجوز سازمان غذا و دارو جرم است و برکات به محض تشخیص و شناسایی این موارد، از نمایش و فروش این محصولات جلوگیری خواهد کرد و نیز می‌تواند نسبت به کاربر اعمال مقررات کند (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  • ·         12.   غرفه‌دار نباید محصولات مربوط به طب سنتی ایرانی و دیگر ملل جهان را تحت عنوان دارو یا با ذکر ویژگی درمانی عرضه کند. و به طور کلی همه مسئولیت و تبعات ادعای هرگونه خواص برای محصولات، بدون امکان اثبات و ارائه ادله اثبات‌کننده، بر عهده غرفه‌دار است؛ مانند اصطلاح ارگانیک در محصولات کشاورزی یا ادعاهایی نظیر درمان‌کننده، شفابخش، تضمینی و معجزه‌آسا در محصولات خوراکی و طب سنتی.
  • برکات برای مدیریت غرفه‌داری، اعم از عرضه، تبلیغ، فروش، ارسال و انصراف خریدار و بازگرداندن محصول، در چارچوب این قرارداد و قوانین کشور، می‌تواند آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی مناسب با هر فعالیت یا طرح را تصویب و به اطلاع کاربران برساند که در حکم قوانین و شرایط استفاده از برکات است.
  • اگر غرفه‌دار برای یک ماه هیچ گونه فعالیتی در هیچ کدام از بسترهای برکات نداشته باشد یا در این مدت، برای ارسال محصول یا مشکلات دریافت محصول توسط خریدار اقدامی نکند، برکات علاوه بر لغو سفارشات ثبت‌شده و تسویه‌حساب با خریداران، می تواند نسبت به کاربر اعمال مقررات کند (ماده ۱۵ «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  • تکالیف مالیاتی و قانونی کاربر (اعم از غرفه‌دار و خریدار) و تشریفات اداری و قانونی آن بر عهده خود کاربر است و ارائه گزارش‌های مالیاتی برکات به سازمان امور مالیاتی، ارتباطی به کاربران و بویژه صاحبان غرفه ندارد و به هیچ عنوان نافی تکالیف قانونی آن‌ها نخواهد بود.
  • ·         16.   برکات برای محصولات با قیمت دو میلیون تومان و بیشتر یا سفارشاتی که جمع پرداختی آن دو میلیون تومان یا بیشتر است، می‌تواند نظارت بیشتری داشته باشد و برای آن و تسویه‌حساب با غرفه‌دار مقررات خاصی وضع کند.
  • ·         17.   کاربران مجاز نیستند مخاطبان (مانند بازدیدکنندگان وب‌سایت یا اپلیکیشن برکات) و نیز کاربران عضو برکات را با هدف خرید و فروش محصولات، به بیرون از بازار برکات هدایت کنند. برکات در صورت اطلاع از این موضوع، مجاز است مقررات انضباطی خود را «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»اعمال کند و و درباره میزان معاملات و درآمد حاصله و دریافت کارمزد و کسر از اعتبار کاربر اقدام کند.
  • ·         18.   فروش در برکات به صورت به دو صورت تأمین‌کننده ـ مصرف‌کننده (B2C) و تأمین‌کننده ـ تأمین‌کننده (B2B) امکان‌پذیر است و برکات می‌تواند برای آن مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی تصویب کند که در حکم اسناد پیوست این قرارداد و مشمول شرایط آن است.
  • ·         19.   فروش کالاهای دست‌دوم، اخذ بیعانه و پیش‌پرداخت و نیز فروش به‌صورت اقساطی و نسیه یا معاوضه فعلاً در برکات تعریف نشده است.
  • ·         20.   در فروش محصول، خریدار همه قیمت محصول را پرداخت می‌کند و این مبلغ تا زمان تسویه با غرفه‌دار نزد برکات می‌ماند.
  • ·         21.   همه مسئولیت‌های مغایرت محصول ارسال‌شده برای خریداران، با شرح محصول، ویژگی‌ها، وزن آن، تعهد به زمان آماده‌سازی ارسال محصول، و ضمانت و پشتیبانی پس از فروش و هر وعده یا تضمینی که غرفه‌دار داده است، بر عهده خود غرفه‌دار است. برکات برای این موضوع می‌تواند دستورالعمل اجرایی تدوین کند که در حکم شرایط این قرارداد است.
  • ·         22.   در صورت خطای سیستمی یا انسانی (چه به عمد یا به اشتباه) در معاملات، برکات حق بازپس‌گیری وجوه واریزی به حساب غرفه‌دار یا کسر از مانده حساب او نزد برکات را دارد.
  • غرفه‌دار برای ارسال کالا باید از بسته‌بندی مناسب برای محافظت محصول استفاده کند. همچنین برای ارسال آن از مبدأ، طبق شرایط توافقی خود با خریدار عمل کند و شرایط و قوانین اشخاص حقیقی و حقوقی واسط ارسال و تحویل محصول (مانند شرکت پست، شرکت‌های باربری، تاکسی‌بار اینترنتی) و میزان مسئولیت خود و آنها را در نظر بگیرد.

سهم طرفین از فروش

  • ·         24.   درصد مشخصی از هر معامله‌ای که به صورت آنلاین و از طریق هر کدام از درگاه‌های پرداخت برکات صورت می‌گیرد، به برکات تعلق دارد و امکان استرداد آن به غرفه‌دار وجود ندارد.
  • آخرین درصد و سهم مصوب برکات، هنگام ایجاد غرفه به اطلاع کاربر می‌رسد. همچنین تغییر در این درصد و مبنای محاسبه نیز از طریق راه‌های ارتباطی برکات به کاربران اطلاع‌رسانی می‌گردد.
  • سهم پیش‌فرض برکات از ابتدای سال 1400 شمسی برای کاربرانی که غرفه خود را از ابتدای این سال ایجاد و تأسیس کرده‌اند، حداکثر 2 (دو) درصد است.
  • ·         27.   برکات بسته به نوع و قیمت محصول و عوامل مؤثر در فروش آن، می‌تواند به درصد کمتری از سهم پیش‌فرض موافقت کند. مبنای اجرا و محاسبه سهم توافق‌شده پس از ابلاغ برکات به غرفه‌دار است.
  • ·         28.   سهم خالص غرفه‌دار از هر تراکنش مالی مربوط به فروش محصولات عبارت است از: مبلغ فروش منهای سهم برکات به علاوه هزینه ارسال.
  • سهم غرفه‌دار، بر اساس رعایت شرایط این قرارداد و دستورالعمل اجرایی تسویه با غرفه‌داران که در حکم شرایط این قرارداد است، به وی پرداخت می‌شود و مشمول مواد «امور مالی و تسویه‌حساب» مندرج در این قرارداد است.

تبلیغات، بازارایابی و تخفیفات

  • ·         30.   برکات می‌تواند شرایط تبلیغات، بازاریابی یا تخفیف در فروش محصولات را در درون بسترهای برکات برای غرفه‌داران فراهم کند تا به صورت مستقیم توسط کاربر (مانند استفاده از شبکه‌ اجتماعی یا پیام‌رسان برکات) و با رعایت قوانین و مقررات این قرارداد صورت پذیرد.
  • ·         31.   برکات می‌تواند به تنهایی یا با مشارکت کاربران و غرفه‌داران یا اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث، طرح‌های مختلفی تبلیغاتی، بازاریابی و تخفیف در فروش را در محدوده همه بسترهای برکات یا بیرون از آن طراحی و اجرا کند.
  • آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات در برکات در حکم شرایط این قرارداد است. بدیهی است هنگام ثبت‌نام کاربر در هر طرح، موافقت خود را با شرایط طرح اعلام و صحت اظهارات و پاسخ‌های خود را تأیید می‌کند. همچنین تخلف از این شرایط یا کشف اظهارات خلاف واقع، موجب اعمال مقررات این قرارداد می‌گردد (ماده 17 «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر»).
  • ·         33.   غرفه‌دار در عرضه و تبلیغ عمومی محصولات (کالا و خدمات)، موظف است قوانین کشور (مانند قانون تجارت الکترونیکی و آیین‌نامه‌های اجرایی مواد مختلف آن) و الزامات قانونی آنها را به علاوه مقررات و شرایط مندرج در این قرارداد را به طور کامل رعایت کند؛ برخی از این الزامات از این قرار است:
  • تبلیغ کالا و خدمات از طریق فعل یا ترک‌ فعلی که باعث مشتبه شدن یا فریب کاربر از حیث کمیت و کیفیت شود.
  • تبلیغ برای فروش کالا و خدمات نباید‌ سلامتی افراد را به خطر اندازند.
  • در تبلیغات و بازاریابی باید هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغات به‌نفع‌ اوست روشن و صریح باشد.
  • تبلیغ باید به نحوی باشد که خریدار به طور دقیق،‌ صحیح و روشن اطلاعات مربوط به کالا و خدمات را درک کند.
  • ·         34.   هر گونه محتوا منتشر شده توسط غرفه‌دار برای تبلیغات، بازاریابی و تخفیفات در درون برکات یا در طرح‌های بیرون از آن برای خرید از برکات، مشمول مقررات و مجازات انتشار و استفاده از محتوا در برکات می‌شود که در این قرارداد آمده است.

گفتگوی مستقیم غرفه‌دار و خریدار (پیام‌‌رسان‌ برکات(

  • برکات امکان گفتگوی مستقیم غرفه‌دار با خریدار به صورت برخط (پیام‌رسان) را فراهم کرده است. استفاده از پیام‌رسان برکات، به معنای پذیرش شرایط اختصاصی آن علاوه بر دیگر شرایط این سند توسط طرفین گفتگو است.
  • ·         36.   هدف برکات از پیام‌‌رسان‌ داخلی، تعامل و ارتباط میان کاربران خود در چارچوب موضوع قرارداد و اهداف و منافع برکات است؛ مانند آگاهی‌بخشی درباره بازار برکات و کسب‌وکار غرفه‌دار، تسهیل در پردازش و آماده‌سازی سفارش‌ها، رضایت خریداران و وفاداری آن‌هاست؛ بنابراین هر نوع استفاده و بهره‌برداری تجاری و غیرتجاری از آن که خارج از محوریت محصولات و خدمات برکات باشد، مانند تبادل تلفن ثابت و همراه، ایمیل، نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، پیوندهای اینترنتی و صفحات مجازی (لینک‌های) غیربرکاتی، ممنوع است.
  • ·         37.   ارتباط از طریق پیام‌‌رسان‌ برکات، مشمول مقررات و مجازات انتشار و استفاده از محتوا در برکات می‌شود که در این قرارداد آمده است.
  • ·         38.   در صورتی که شروع ارتباط و گفتگوی کاربران در برکات باشد اما معامله بیرون از برکات هدایت و انجام شود، برکات هیچ گونه تعهد و مسئولیتی در خصوص شرایط معامله، کیفیت و سلامت محصولات سفارش‌ داده شده و سوءاستفاده‌های مالی و غیرمالی نخواهد داشت و تمام مسئولیت همه این موارد بر عهده طرفین معامله است. همچنین هدایت معامله به بیرون از برکات، نقض این قرارداد محسوب و مشمول مقررات انضباطی «مالکیت و مسئولیت برکات و کاربر» می‌گردد و برکات در صورت اطلاع از این نوع معامله، مجاز است کارمزد و سهم خود را از اعتبار غرفه‌دار کسر کند یا برای وصول آن اقدام کند.

 امور مالی و تسویه‌حساب

  • تسویه‌حساب فروش در برکات، برای غرفه‌‌دار احراز هویت شده انجام می‌شود. بنابراین اگر به تشخیص برکات، هویت غرفه‌دار بر اساس اطلاعات و مدارک موجود احراز نشده باشد، تسویه‌حساب مشروط به انجام فرایند احراز هویت خواهد بود.
  • پرداخت سهم غرفه‌دار طبق زمان‌بندی و مقررات اعلامی برکات صورت می‌گیرد و ممکن است در طول سال (مانند اسفند و فروردین یا تعطیلات رسمی پیش‌بینی نشده) متفاوت باشد. همچنین شرایط اعلامی از سوی بانک مرکزی یا بانک‌های عامل در این زمان‌بندی مؤثر است. با این وجود، برکات همواره برای سرعت بخشیدن به امور مالی خود با کاربران تلاش می‌کند.
  • ·         41.   پرداخت سهم غرفه‌دار از فروش در برکات، علاوه بر احراز هویت وی و زمان‌بندی پرداخت‌ها، سه شرط دیگر نیز دارد: الف. ارسال محصول و ثبت شماره مرسوله پستی یا اعلام وضعیت نوع ارسال غیر پستی، ب. دریافت محصول توسط مشتری و اعلام رضایت او، ج. ثبت شماره شبا حساب بانکی به نام غرفه‌دار. بنابراین تا همه این شرایط وجود نداشته باشد، فرآیند پرداخت و تسویه‌حساب با غرفه‌دار به جریان نخواهد افتاد، حتی اگر سفارش توسط غرفه‌دار ارسال شده و خریدار نیز اعلام رضایت کرده باشد.
  • اگر بر اثر خطای سیستمی یا انسانی (چه به عمد یا به اشتباه(، با وجود عدم ارسال محصول توسط غرفه‌دار یا عدم دریافت محصول توسط خریدار، سهم غرفه‌دار به حساب او واریز شود، برکات از طرف غرفه‌دار وکالت قانونی و نمایندگی پیگیری و بازگرداندن وجه را دارد و نیز مجاز است آن را از طلب غرفه‌دار کسر کند.
  • ·         43.   برکات بسترهای لازم را برای اطلاع غرفه‌دار از جزئیات تراکنش‌های مربوط به فروش او در برکات را فراهم می‌کند.
  • ·         44.   اختلافات مالی غرفه‌دار با خریدار یا برکات، مشمول ماده مقررات حل اختلاف در برکات است که در این قرارداد آمده است.
  • ·         45.   ممکن است اختلالات شبکه بانکی کشور باعث تأخیر در واریز وجوه توسط برکات گردد؛ با این حال برکات، در حد امکان نسبت به اطلاع‌رسانی این‌گونه تأخیرات اقدام خواهد کرد.
  • غرفه‌دار به برکات أذن و اجازه و وکالت می‌دهد تا کارمزد خود را از وجوه غرفه‌دار نزد خود استیفا و الباقی را در وجه فروشنده پرداخت کند.